Retten i Arhus

DOM
afsagt den 5. oktober 2009 af Retten i Arhus, 9. afdeling, i
BS nr, 9-1575/2008

Sports Media Group ApS

Klostergade 60

8000 Arhus C

{advokat Niels Lomborg)

mod

Berlingske af 2007 A/S

Banegardspaldsen 11

8000 Arhus C .

(advokat Morten Stadil ved [[REaSSRGEECIL IR Kebenhavn)

Sagens baggrund og parternes pistande

Sagen er anlagt den 20. juni 2008. Den drejer sig hovedsagelig om, hvorvidt
en skaldt 'strategisk-parteraftale” indgaet mellem to erhvervsdrivende er
misligholdt. og om aftalen er &ndret, sdledes at den ene part nu har ct
betalingskrav mod den anden.

Sagsogeren. Sports Media Group ApS. har nedlagt pastand om. at sagsogte,
Berlingske af 2007 A'S, skal betale 360.000 kr. med tilleeg af procesrente fra
den 20. juni 2008.

Berlingske af 2007 A/S har pastaet frifindelse.
Oplysningerne i sagen

Dommen er uden fuldstandig sagsfremstilling. jf. retsplejelovens § 218 a,
stk. 3.

Den 19. januar 2008 indgik Sports Media Group ApS - herefter Sports
Media Group - en sakaldt “strategisk-parteraftale ™ med Arhus Stifistidende.
der ejes af Berlingske af 2007 A/S. Aftalen var underskrevet iy Vidne 1 |

Il som direktor for Sporis Media Group og af som

sportsredaktor for Arhus Stiftstidende.

Aftalen har folgende ordlyd:

"Denne aftale indeberer at Sports Media Group leverer ugentligt web tv til
www stiften.dk i de kommende to 4r (01.02.08-31.01.09).

§ 1 —SPM’s forpligtelser

*  Hvis muligt, levere ugentligt web tv indslag til Stiften.dk enten indenfor
hé&ndbold eller fodbold.

STOUWE346:501 STALKI92-T1.L0] Ko, D8




* Levere opsztning af web-tv inklusiv tv-player, playlist og den grafiske
udformning.
*  Uploade til aftalt serverforbindelse

§ 2 — AS forpligtelser

»  AS leverer oplysninger til SPM om daglige/ugentlige unikke besog i
sportssektionen samt sidevisninger.

* SPM inkluderer reklamespot i hvert enkelt indslag der leveres og
bestemmer, hvilke samarbejdspartnere der bliver benyttet, Dette inkluderer
ligeledes casino, betting og poker annoncorer. AS forpligter sig til at vise
disse reklamespots i tv-playeren.

§ 3 — Andre betingelser

Indholdet i denne afiale er fortrolig.

I forbindelse med forlzngelse af denne aftale, skal der forsoges at opnd enighed med
SPM for eventuelt nye partnere trekkes ind til forhandling.

Arhus Stiftstidende holdes udover banneraftalen omkostningsftie i forbindelse med
levering og producering af web-tv der 100 % dxkkes af SPM.

Trzningslejre og andre ophold er ikke dekket af denne aftale og vil blive forhandlet
fra gang til gang dette matte blive aktuelt.

Den 20. februar 2008 sendte | NNIEICKINN on c-mail ti [NEEEN. hvori

han oplyste, at den nye tv-player var faerdig, og at han habede, il Vidne 2 |

B - unne lide resultat.

Den 23. februar 2008 meddelte IRIEIEE | | en e-mail, at han var tilfreds,
og at han senere ville vende tilbage ti] [EESACUCIUNEN

Der er fremlagt et udateret brev, som || G bar sendt 4] Vidne 2 |

I /\{ brevet fremgar det blandt andet, at Arhus Stiftstidende efier
indgdelsen af aftalen af 19. januar 2008 har meddelt, at Arhus Stifistidende
ikke onsker at overholde aftalen, og at Sports Media Group i stedet er blevet
bedt om at sende en méanedlig regning. Regning er herefter sendt vedrorende
februar 2008. Trods rykker er regningen ikke blevet betalt.

Den 14. april 2008 sendte || - c-mail @l Vidne1 Wi
mailen blev han spurgt, om han havde mulighed for at holde et mede med
ansvarshavende chefredaktorw "ang. AGF-film pa
stifien.dk™ samtidig blev foreslaet flere konkrete modetidspunkter enten den
16. april, den 28. april eller den 8. maj 2008.

bad herefter advokat Niels Lomborg om at deltage i modet
som advokat for Sports Media Group.

Den 17, airi! 2008 skrev advokat Niels Lomborg et brev til [ KN

. Han bad [ om at kontakte hans sekreter for at
aftale et modetidspunkt. Det lykkedes imidlertid aldrig at fa aftalt et mode.

Den 2. juni 2008 sendte advokat Niels Lomborg herefter et brev til Arhus
Stiftstidende, hvori han meddelte, at Sports Media Group nu havde fjernet

STON61456-51-5TD L K194 TI-Lt A0 D 1N

Side 2/5



Side 3/3

tv-playeren fra Arhus Stiftidendes hjemmeside, og at han straks ville udtage
stevning med krav om positiv opfyldelsesinteresse for kontraktsbrud begdiet
af Arhus Stiftstidende og dermed Berlingske af 2007 A/S overfor Sports
Media Group. Belebet i henhold til Sports Media Groups pastand svarer til
12 méneders regninger & 30.000 kr. pr. méaned.

Under hovedforhandlingen er der afgivet forklaringer af || EEEEIN o2
IRGEEN Forklaringerne er ikke gengivet i dommen.

Parternes synspunkter (procedure)

Sports Media Group har til stette for sin pastand anfert, at afialen af 19.
januar 2008 er bindende for parterne i overensstemmelse med dens indhold.
meddelte efterfolgende, at Arhus Stiftstidende ikke ville
acceptere, at Sports Media Group fik honorar i form af,, at der blev vist
betting-annoncer i forbindelse med, at der blev vist videoindslag (tv-player)
pd Arhus Stifistidendes hjemmeside. Herefter badm
Il o pé vegne af Sports Media Group at udstede lobende regninger.
Sports Media Group har herefter udstedt regninger i overensstemmelse
hermed, indtil Arhus Stiftstidende meddelte, at man ikke onskede tv-
playeren lzngere pa hjemmesiden. En honorering pa 30.000 kr. om méneden
er udtryk for et rimeligt vederlag for det arbejde, som Sports Media Group
har udfort. Arhus Stifistidendes beslutning om, at tv-playeren ikke lzngere
skulle vises pa Arhus Stifistidendes hjemmeside, indebzrer en
misligholdelse af kontrakten. Derfor skal Arhus Stiftstidende — og dermed
Berlingske af 2007 A/S - betale en erstatning svarende til den positive
opfyldelsesinteresse. Da kontrakten lob i et ar, og den mistede fortjeneste for
Sports Media Group skal fastswttes til 30.000 kr. pr. maned, har Sports
Media Group godtgjort at have et krav pa 360.000 kr.

Berlingske af 2007 A/S har il stotte for sin pastand anfort, at aftalen ikke er
misligholdt. Dette skyldes, at vilkaret i aftalen om, at Sports Media Group
skulle have ret til at inkludere reklamespots i tv-playeren for casino-,
betting- og pokerarrangorer — og ikke kun for danske spil - er i strid med lov
om visse spil, lotterier og vaxddemdl § 10, stk. 3, nr. 3. P4 baggrund heraf
kan Arhus Stiftstidende ikke vzre forpligtet til at vise indslag pa tv-
playeren, der har et indhold, der er i strid med denne lov. Det &ndrer
parternes afiale af 19. januar 2008 ikke pa. Det stod imidlertid Sports Media
Group frit for at levere indslag med reklamer, der ikke var i strid med denne
lovbestemmeise. Det bestrides, at pa noget tidspunkt har
accepteret, at Sports Media Group i stedet skulle sende regninger, endsige
regninger pd 30.000 kr. om maneden for indslag uden reklamer. Sports
Media Group har pa intet tidspunkt haft ret il at kreve kontant betaling af
Arhus Stiftstidende for de indslag pa tv-playeren, der ikke indeholdt
reklamer. Arhus Stiftstidende har ikke varet forpligtet til at legge indslag pa
tv-playeren med reklamer, der var i strid med geldende dansk lov. Parterne
er bundet af aftalen, bortset fra den del, der er i strid med lov om @rbarhed.

STUNMGI446.501-5T01-K 194.T3.L01-M00. DI



Rettens begrundelse og resultat

Aftalen, som parterne indgik den 19. januar 2008, m&, som alle andre
aftaler, forstés indenfor rammeme af gzldende dansk ret. En part i en aftale
kan saledes ikke med henvisning til aftalen palegge den anden at gore noget
ulovligt.

Det er ubestridt, at de indslag til tv-playeren, som Arhus Stiftstidende ikke
lagde pa den, indeholdt reklamesports fra selskabet B-Win, og at de derfor
var i strid med lov om visse spil, lotterier og vaeddemal § 10, stk. 3, or. 3.

Arhus Stiftstidende har derfor veeret forpligtet af loven til ikke at legge
disse indslag pa tv-playeren. Dette zndrer parternes aftale ikke pa. Dens
bestemmelser er ikke bindende for parterne i den udstrzkning, at de er i strid
med loven. Den omstendighed, at Arhus Stifistidende har undladt at lzgge
indslagene med de ulovlige reklamer pa tv-playeren, indebzrer derfor ikke
en misligholdelse af parternes aftale.

Aftalen af 19. januar 2008 giver ikke Sports Media Group ret til at forlange
betaling af Arhus Stiftstidende for de indslag, som Sports Media Group
udarbejdede, og som blev vist pi tv-playeren.

En aftale, der giver Sport Media Group ret til at forlange en betaling pa
24.000 kr. med tilleeg af moms pr. méned for indslag til Arhus Stifistidendes
tv-player, afviger meget vaesentligt fra afialen af 19. januar 2008.

Vidne 1 Vidne 2

og har afgivet sterkt modstridende forklaringer
om, hvorvidt JUEUCIZE havde accepteret, at Arhus Stiftstidende skulle
betale 24.000 kr. med tilleg af moms om méneden for indslag uden
reklamespots, idet Arhus Stifistidende i stedet selv skulle have indtegter fra
reklamer i forbindelse med tv-playeren,

Retten legger pd baggrund af forklaringeme og den korrespondance, der er

fremlagt for retten, til grund, at| NG oG (orte flere

samtaler i tiden, der fulgte umiddelbart efter, at Arhus Stifistidende modtog
regninger fra Sports Media Group, og at Arhus Stifistidende ved
chefredaktor | EEESIIIIN uden ugrundet ophold kom med indsigelser,
da Sports Media Group forlangte at fa regningerne betalt.

Pa baggrund heraf kan Sports Media Group i hvert fald ikke gore et sa stort
krav som pastiet gzldende mod Arhus Stifistidende og dermed Berlingske
af 2007 A/S i anledning af de indslag, som Sports Media Group har
udarbejdet, og Arhus Stifistidende har vist pa sin tv-player pa hjemmesiden.
Det glder, selv om Sport Media Group ogsa efter Arhus Stiftstidende
havde gjort det klart, at regningerne ikke ville blive betalt, blev ved med at
levere indslag til Arhus Stiftstidende, som rent faktisk blev brugt. Som felge

heraf, og som sagen er forelagt retten, frifinder retten Berlingske af 2007
A/S.

STON61446-SO1-STN LK 194-TR.LOLMEGAD | 8

Side 4/5



Side 5/5

Sports Media Group har tabt sagen og skal derfor betale sagsomkostninger
til Berlingske af 2007 A/S. Sagsomkostningerne fastsattes til 38.000 kr., der
skal anvendes til dekning af Berlingske af 2007 A/S" udgifter til
advokatomkostninger. Ved fastszttelsen af belobet har retten hovedsagelig
lagt vegt pd sagens veerdi. Retten har dog ogsa lagt vagt pa, at
hovedforhandlingen varede halvanden time. Belobet omfatter ikke moms.

Thi kendes for ret:
Sagsegte, Berlingske af 2007 A/S, frifindes.
Inden 14 dage skal sagsogeren, Sports Media Group ApS, til Berlingske af

2007 A/S betale 38.000 kr. i sagsomkostninger. Sagsomkostningerne
forrentes efter rentelovens § 8 a

pDommer

STOI 1 446-501 . STOLK 194. TYLO LAt DIA





